Friday 12 August 2016

11# KENAPA PERLU BERPANTANG 2 TAHUN?

Text: Fathiah bt abdullah

Assalamualaikum. Hari ini terpanggil untuk menulis entri ini. Iaitu entri yang telah lama saya ingin menulis.

Saya ibu kepada seorang puteri. Dan saya sudah mengalami sendiri berpantang selepas bersalin. Alhamdulillah saya berjaya berpantang selama 2 tahun. Dan anak saya pun masih menyusu.

Seperti kita sedia maklum berpantang 44hari itu WAJIB. Dan tahukah semua berpantang 2 tahun juga perlu? Apa yang perlu dipantangkan sampai 2 tahun?

Antara senarai makanan yang saya masih PANTANG ialah:

1) Buah nangka
2) Buah cempedak
3) Nenas
4) Rebung
5) Buah kuini
6) Buah Machang
7) Kangkung
8) Kacang Panjang
9) Kacang Buncis
10) Ubi Kayu
11) Pucuk Paku
12) Bubur kacang hijau
13) Bubur pulut hitam

Ini antara makanan yang belum disentuh lagi.

Antara makanan yang saya PANTANG selama 1 tahun 8 bulan ialah :

1) Pulut
2) Durian
3) Pisang selain pisang Awak
4) Tempoyak
5) Laksa

Dan macam-macam lagi. Kenapa agak nya kita kena jaga pantang? Kalaulah Allah izinkan kita untuk melihat dalaman kita. Bagaimana rupa luka dalam kita, mesti kita akan sanggup pantang selama mana pun tak apa. Bayangkan berapa banyak darah yang keluar?
Bayangkan berapa banyak urat yang putus? Bayangkan bagaimana rupa rahim kita? Semua ini bersangkut paut dengan pantang. Proses penyembuhan untuk semua ini sangat lama sebenarnya.

Mungkin waktu sekarang kita makan apa sahaja tidak menyakitkan atau "bentan". Tapi bayangkan jika umur kita 40 keatas? Pernah tak tanya bagaimana mak-mak kita makcik-makcik kita berpantang?

Saya tersangat suka bertanya. Dari situ saya belajar kenapa pentingnya berpantang. Makan jamu sahaja tidak cukup membantu. Kalau jumpa mereka-mereka yang berumur 40 tahun keatas dan masih kekal sihat cergas, jangan tanya amalkan suppliment apa tapi tanyakan berapa lama tempoh pantang diambil?

Mereka yang menjaga pantang selama 2 tahun memang kita akan dapat lihat sendiri walaupun umur sudah hampir 60 tapi penyakit 3 serangkai tidak ada.

Manakala mereka yang diusia sama dan sudah mendapat penyakit 3 serangkai adalah kerana tidak berpantang dengan betul dan lama.

Adakah kita mahu penyakit seperti ini? Jika tidak mahu, tahanlah nafsu makan kita untuk badan sihat.

"JAGALAH PANTANG, UNTUK KEKAL SIHAT DAN BERTENAGA"

Saya bersyukur Allah kurniakan saya seorang mak yang sangat menjaga pantang. Dan Allah menguatkan iman makan saya supaya tak mudah mengalah dengan nafsu makan.

Sekian.

"UNTUK KEKAL SIHAT DAN BERTENAGA, DAPATKAN QASEHGOLD ADINDA UNTUK KESIHATAN DALAMAN WANITA".

No comments:

Post a Comment